L’alimentació dels infants

Recuperem el patrimoni culinari de la Dieta Mediterrània

Tots hem sentit parlar dels beneficis de la Dieta Mediterrània: Combat l’obesitat i millora la salut cardiovascular, aspectes pels quals ha estat considerada com una de les millors dietes existents i de les més completes. Així ho va reconèixer la UNESCO inscrivint la Dieta Mediterrània com un dels elements de la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

Destaquen la qualitat dels seus greixos (oli d’oliva, peix i fruita seca), els ingredients principals de les receptes (cereals i vegetals com a base, acompanyats de carns o similars com a «guarnició») i la riquesa en micronutrients fruit de la utilització de verdures de temporada, fruita, herbes aromàtiques i condiments.

piramide_dietamediterranea_castellanoSegons la Fundació Dieta Mediterrània, no només es tracta de donar prioritat a un determinat tipus d’aliments, sinó a la manera de seleccionar-los, de cuinar-los i de consumir-los. Recentment, la fundació ha publicat una nova piràmide alimentària de la qual podem destacar:

CONSUMIR en abundància ALIMENTS POC PROCESSATS, FRESCOS, DE TEMPORADA i D’ORIGEN VEGETAL: FRUITES, VERDURES, LLEGUMS I FRUITA SECA

Les verdures, les hortalisses i les fruites són la principal font de vitamines, minerals i fibra de la nostra dieta. Gràcies al seu contingut elevat en antioxidants i fibra poden contribuir a prevenir, entre d’altres, algunes malalties cardiovasculars i alguns tipus de càncer.

Consumir diàriament ALIMENTS PROCEDENTS DE CEREALS (PASTA I ARRÒS  INTEGRALS)

El consum diari de pasta, arròs i cereals és indispensable per la seva composició rica en carbohidrats complexes. Ens aporten una part important d’energia necessària per a les nostres activitats diàries.

LA CARN VERMELLA S’HAURIA DE CONSUMIR AMB MODERACIÓ I caldria EVITAR LES CARNS PROCESSADES

El consum excessiu de greixos animals és perjudicial. Es recomana el consum en quantitats petites, preferentment carns magres. És convenient apostar pel consum de proteïnes de qualitat (peix, aus, ous, llegums i fruits secs).

REALITZAR ACTIVITAT FÍSICA TOTS ELS DIES ÉS TAN IMPORTANT COM MENJAR ADEQUADAMENT

Mantenir-se físicament actiu i realitzar cada dia un exercici físic adaptat a les nostres capacitats és molt important per conservar una bona salut.

El Departament de Nutrició de la Universitat de Harvard ha simplificat la piràmide amb la figura d’un plat que mostra les quantitats aconsellables d’aliments d’una manera més intuïtiva i explícita. Per a cada àpat principal, proposa omplir la meitat del plat amb verdura i fruita, un dels quarts és pels cereals integrals i la resta per les proteïnes de qualitat (peix, aus, ous, llegums i fruits secs).

Plato_saludable_HARVARD

Així doncs, tot i que la Dieta Mediterrània ens proporciona una alimentació saludable compatible amb el plaer de degustar saborosos plats, l’hem anat abandonant a favor d’una dieta pobra en aliments d’origen vegetal. Segons el darrer estudi de la Fundació Thao (dedicada a promoure estils de vida saludables entre els ciutadans de l’Estat espanyol), 2 de cada 10 infants d’entre 3 i 5 anys pateixen sobrepès o obesitat, el 32 % no menja ni una peça de fruita al dia i el 41% no consumeix verdura diàriament.

La dieta dels infants és rica en proteïnes i greixos saturats (carns vermelles, carns processades i làctics) i sucres d’absorció ràpida (refrescs, sucs de fruita, làctics, snacks i brioxeria… etc.). En canvi, la ingesta d’aliments frescos rics en fibra (verdures i fruita) i rics en carbohidrats d’absorció lenta (cereals integrals) és insuficient. Aquest canvi en els hàbits alimentaris és un factor clau per entendre l’increment del percentatge de nens amb sobrepès a les darreres dècades.

taula1Els hàbits alimentaris s’assoleixen durant la infància, cosa que significa que una mala alimentació dels nostres infants acabarà donant lloc a adults amb sobrepès i obesitat. Les dades així ho confirmen: actualment un de cada dos adults a Espanya té sobrepès o obesitat.

És difícil canviar el ritme de vida que portem. Dediquem poc temps a cuinar i acabem fent ús dels aliments que la indústria ens posa a l’abast (majoritàriament, rics en greixos i sucres) però paga la pena recuperar el patrimoni culinari de les nostres àvies, la millor herència que podem deixar als nostres fills: la Dieta Mediterrània.

+ Info: http://dietamediterranea.com/ca/

Sabíeu que en els àpats principals han d’abundar els aliments d’origen vegetal? La vostra dieta s’apropa  a les recomanacions que fa la Fundació Dieta Mediterrània? Per què creieu que els infants no mengen prou verdura? … Ens agradaria molt que reflexionéssiu sobre el que diu l’article i escrivíssiu la  vostra opinió.